Monday, October 6, 2025

බෞද්ධ ශිෂ්ටාචාරය 1 (1.2) අජිතකේෂ කම්බල ශාස්තෘවරයා

 

  • අජිතකේෂ කම්බල ශාස්තෘවරයා

ශට් ශාස්තෲන් අතරින් කෙස් කම්බලියක් දැරූ ශාස්තෘවරයා.ඔහු සමාජයට උච්ඡේදවාදයක් ප්‍රකට කලේය
"අ‌‌ජිතො කේසකම්බලො උච්පේදං ව්‍යාකාසි.' ඒ අනුව ඔහු මුලික ඉගැන්වීම් ලෙස දස වස්ථුක මිත්‍ය දුශ්ටියක් ඉදිරිපත් කළහ එමනේම භෞතික වාදයක් දේශනා කළහ.

ඔහුගේ දස වස්ථුක මිත්‍ය දුම්රිය නම්.

  1. නත්ථිදින්නං -දුන් දෙයෙහි විපාක නැත.
  2. නත්ථි යිට්ඨං -යාගයෙහි විපාක නැත.
  3. නත්ථිභූතංතෘ -හෝමයෙහි විපාක නැත.
  4. නත්ථි සුකටදුස්සට කම්මානං පවුං විපාකෝ - කුසල අකුසල ක්‍රියාවන්හි ප්‍රතිඵල නැත.
  5. නත්ථි අයං ලෝකෝ - පර‌ලොව සිටින්නවුන්ට මොලාවක් නැත.
  6. නත්ථි පරලෝකෝ - මොලොව සිටින්නවුන්ට පරලොවක් නැත.
  7. නත්ථි මාතා - මවට උපකාර කිරීමේ විපාක නැත
  8. නත්ථි පිතා - පියාට උපකාර කිරීමේ විපාක නැත
  9. නත්ථි සත්ථා ඕපපාතිකා - ඕපපාතික සත්වයන් ලොව නැත.
  10. නත්ථි ලෝකෝ සමණ බ්‍රාහ්මණ - මහණ බමුණන් කෙනෙකු ලොව නැත.   යනුවෙන් දස වස්තුවක් විස්තර කර ඇත.

අජිත කේශකම්බිලී ලොව සියල්ල සම්බන්ධයෙන් අවපරිනාමි, ස්ථිර ,නෙිනැසෙන ,සදානකලීන සතර මහා භූත රෑප පෙන්වා දී ඇත. එනම්

  1. පඨවි
    2.ආපෝ
    3.තේජෝ
    4.වායෝ

.චාතුම් මහා භූතිකෝ අයං පුරි‌සෝ සදා කාලං කරෝති පඨවි පඨවිකායං අනුප්පේති අනුගච්ඡති ……….,

මරණයෙන් පසු නැවත හට ගැනීමක් නැත. සතර මහා භූතයන් විසිර යාම පමණක් සිදුවන්නේය. ඒ පිළිබදව ඔහු දක්වන්නේ,

" යාවත් පීවෙත් සුඛං ජී‌වේත්

සෘණං තත්වා සෘතං පිබේත්

භශ්මීං භූතස්‍යෙ දේහස්‍ය

පුනරා ගමනඃ කා කෘතෘ ''

“යම්තාක්කල් ජීවත් වන්නේ ද ඒතාක් කල් සැපසේ ජීවත් විය යුතුය. ණය වී හෝ
ගිතෙල් අනුභව කළ යුතුය, මරණයෙන් පසු ශරීරය අලුකර දමන බැවින් නැවත
හට ගැනීමක් නැත.

No comments:

Post a Comment

google ads

Popular

Sponsor

AD BANNER